Amalan Keselamatan Perbankan Atas Talian

 | 
BM
Sentiasa selamat atas talian
Belajar cara melindungi diri anda atas talian.
Telefon Pusat Hubungan OCBC di
03-8317 5000 untuk maklumat lanjut.
Dapat panggilan bahawa bungkusan anda ditahan di KLIA hingga anda bayar? Ia satu penipuan!
Telefon Pusat Hubungan OCBC di
03-8317 5000 untuk maklumat lanjut.
BERHENTI!
Jangan terlalu cepat untuk klik pautan itu.
Telefon Pusat Hubungan OCBC di
03-8317 5000 untuk maklumat lanjut.
Awas Penipuan Telefon!
Berhati-hati dan ketahui cara mengelakkannya.
Telefon Pusat Hubungan OCBC di
03-8317 5000 untuk maklumat lanjut.
Tip Keselamatan Atas Talian
  1. Adakah anda menerima panggilan yang mengatakan perkhidmatan internet jalur lebar rumah anda telah digodam? Ini adalah sindiket penipuan! Letak telefon dengan segera.
  2. Amaran: Jangan muat naik sebarang aplikasi sokongan jauh /perkongsian skrin (Contoh : Team View Quick Support) dalam peralatan mudah-alih anda. Aplikasi jenis ini membolehkan penipu melihat segala maklumat di dalam peralatan mudah-alih anda.
  3. Jangan layan panggilan mengenai tunggakan baki kad kredit, pinjaman peribadi belum selesai atau pindahan masuk wang daripada Bank Negara Malaysia.
  4. Jangan layan panggilan daripada Suruhanjaya Pencegah Rasuah Malaysia (SPRM) berkaitan penyelesaian caj pelaburan wang haram.
  5. Jangan layan panggilan atau emel dari mana-mana bank yang meminta anda mengemaskini nombor akaun anda untuk pembayaran balik cukai pendapatan dari Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN).
  6. Jangan dedahkan maklumat akaun, ID log masuk, kata laluan, imej sekuriti, frasa sekuriti, OTP dan Kod Cabaran anda kepada pihak ketiga atau pegawai bank kami. Jika keraguan, sentiasa hubungi nombor telefon rasmi OCBC yang disenaraikan dalam laman web kami.
  7. Berhati-hati dengan pemancingan data dan perisian hasad. Jangan klik mana-mana pautan yang dihantar melalui emel, SMS, aplikasi perhubungan atau sosial media.
  8. Tetapkan anti-virus/anti-perisian hasad anda sebagai kemaskini auto dan imbas peranti anda dengan kerap. Sentiasa kemaskini pelayar internet anda dan aplikasi mudah alih OCBC anda untuk kekal dilindungi.
  9. Tukar tetapan sekuriti pelayar internet anda bagi menyokong TLS 1.2 untuk pengalaman Perbankan Internet OCBC tanpa gangguan.
  10. Ingat untuk gunakan gabungan abjad, (termasuk huruf besar) dan nombor untuk mereka kata laluan yang kuat. Kata laluan anda sepatutnya mempunyai 8 hingga 12 aksara. Ingat untuk tukar kata laluan anda secara berkala.
Jenis-jenis Penipuan
Pemancingan Data
Pancingan data akan menipu anda untuk klik mesej dan mendedahkan butiran peribadi anda.
Maklumat Lanjut
Penipuan Telefon
Penipu telefon akan cuba untuk meminta butiran peribadi untuk mencuri identiti.
Maklumat Lanjut
Penipuan Kiriman Bungkusan
Penipu bungkusan akan memaksa anda untuk membuat bayaran untuk melepaskan bungkusan.
Maklumat Lanjut
Penipuan Bayaran Segera
Mesej palsu daripada rakan/keluarga yang meminta anda membuat transaksi kewangan dengan cepat.
Maklumat Lanjut
Penipuan Pinjaman Wang
Syarikat pembiayaan palsu yang meminta butiran peribadi dan perbankan anda dengan alasan untuk memberikan pembiayaan.
Maklumat Lanjut
Serangan Perisian Hasad
Pautan yang menipu anda untuk klik ke sesawangan palsu ataupun memuat turun perisian hasad yang boleh menyerang komputer anda.
Maklumat Lanjut
Hubungi
Adakah anda menerima emel yang mencurigakan atau berhadapan dengan transaksi yang tidak diluluskan? Apakah anda tidak pasti jika anda sedang diserang perisian hasad? Hubungi Pusat Perhubungan OCBC kami serta merta di 03-8317 5000 supaya kami boleh menerangkan keraguan anda.