Nasihat Keselamatan - Jenis Penipuan Kewangan | OCBC Malaysia

Keselamatan anda, keutamaan kami

TIPS PERBANKAN SELAMAT
  1. Jangan layan panggilan mengenai tunggakan baki kad kredit, pinjaman peribadi belum selesai atau pindahan masuk wang daripada Bank Negara Malaysia.
  2. Jangan layan panggilan daripada Suruhanjaya Pencegah Rasuah Malaysia (SPRM) atau mana-mana pihak berkuasa berkaitan penyelesaian caj pelaburan wang haram atau tuduhan jenayah.
  3. Jangan dedahkan maklumat akaun seperti ID log masuk, kata laluan, imej sekuriti, frasa sekuriti, OTP and Kod Cabaran / "Challange Code" anda kepada pihak ketiga atau pegawai bank kami. Jika anda mempunyai sebarang keraguan, sila hubungi nombor telefon rasmi OCBC yang disenaraikan di dalam laman web kami.
  4. Berhati-hati dengan skim "phishing" dan perisian hasad "malware". Jangan klik mana-mana pautan yang dihantar melalui emel, SMS, atau aplikasi media sosial.
  5. Ingat untuk gunakan gabungan abjad, (termasuk huruk besar) dan nombor untuk membina kata laluan yang kuat. Kata laluan anda sepatutnya mengandungi 8 hingga 12 askara and ingat untuk manukar kata laluan anda secara kerap.
LINDUNGI DIRI ANDA DENGAN MENGETAHUI TANDA-TANDA GEJALA PENIPUAN
PERLUKAN BANTUAN?

Kami akan menyelesaikan sebarang keraguan anda

Hubungi kami di talian +603 8317 5000.